OFFICEGUY

כל הצעדים בדרך להקמת עמותה

כל הצעדים בדרך להקמת עמותה
פתאום קם אדם (או קבוצת אנשים) בבוקר, ומחליט שהוא רוצה לפעול למען החברה. זו למעשה תמצית הרעיון בהקמת עמותה. להתאגדות כעמותה יש יתרונות מסוימים, והיא מאפשרת לפעול בצורה מאורגנת לטובת מטרה מסוימת. כדי לעשות זאת בצורה מסודרת ושקופה, יש צורך לעבור תהליך שבסופו תוקם העמותה. איך תדעו לעשות את זה נכון, ומה חשוב לדעת בדרך להגשמת המטרה?

איך מוגדרת עמותה רשומה?

עמותה (או מלכ"ר: מוסד ללא כוונת רווח) היא גוף המוכר על ידי רשויות המדינה, ופועל שלא למטרות עשיית רווח. התאגדות כעמותה נעשית על פי המוגדר בחוק, וחייבת לכלול שבעה אנשים לכל הפחות. אחד היתרונות בהקמת עמותה ובהכרה בה כמלכ"ר הוא הפטור מתשלום מס הכנסה.

הקמת עמותה

איך פותחים עמותה? הנה מספר שלבים שתידרשו לעבור בדרך לפתיחת עמותה משלכם:

שלב 1 – החברים בעמותה

עליכם לאסוף מינימום שבעה אנשים מעל גיל 18 – ואלה יהיו רשומים כמייסדים של העמותה. במידה ותרצו לצרף חברים נוספים לעמותה, תוכלו לעשות זאת. תפקידם של חברי העמותה הוא בין היתר להיות אחראים על ניהולה התקין של העמותה.

שלב 2 – רישום העמותה

כל עמותה חייבת להיות רשומה אצל רשם העמותות. על מנת לרשום את העמותה, יש להגיש מספר מסמכים לרשם העמותות: טופס הכולל את שמה של העמותה, המטרות שלה, תקנון העמותה וקיום אסיפת עמותה(בה נקבעו מי מורשי החתימה, ועד העמותה וחברי ועדת הביקורת של העמותה).
בנוסף יש להגיש תצהיר החתום על ידי עו"ד, ובו מתחייבים מייסדי העמותה לנהל אותה על פי חוק.

שלב 3 – תשלום דמי רישום

תשלום דמי הרישום על פתיחת עמותה הוא חד פעמי ועומד על סכום של 816 ש"ח. מדי שנה תידרשו לשלם אגרה שנתית בגובה של 1592 ש"ח.

ניהול שוטף של העמותה

הבירוקרטיה הכרוכה בהקמת עמותה רשומה אינה מסתיימת עם הקמתה של העמותה. חשוב לשים לב לא רק לאיך פותחים עמותה, אלא גם לניהול השוטף והתקין שלה. הנה כמה מהדברים המהותיים בניהול שוטף של מלכ"ר:
  • כל עמותה צריכה להיות מנוהלת גם באמצעות חשבון בנק ייעודי אותו יש לפתוח לאחר הקמת העמותה. כמו כן תידרשו להזמין פנקסי צ'קים ופנקסי קבלות.
  • ניהול כספי תקין של עמותה חייב להיעשות על ידי רישום בצורה מסודרת של הוצאות והכנסות העמותה, כדי למנוע אי סדרים והפסדים כספיים. אחת הדרכים הטובות והפשוטות לניהול ההכנסות וההוצאות, הוא שימוש במערכת ניהול חשבונות דיגיטלית, כמו מערכת OfficeGuy.
  • אחת לשנה העמותה חייבת להתכנס ולקיים אסיפת עמותה. אל האסיפה יוזמנו חברי העמותה. בישיבה זו דנים בנושאים שונים שעל הפרק, מתבצע אישור דו"ח כספי, נבחר ועד לעמותה, מורשי חתימה וחברי ועדת ביקורת.
  • במהלך האסיפה, מחויבת העמותה לרשום פרוטוקול אותו מחויבים לשלוח לרשם העמותות.

מהו אישור מנהל תקין?

אישור מנהל תקין הוא אישור שניתן על ידי רשם העמותות ומאשר התנהלות תקינה של העמותה. זאת בתנאי שהעמותה הציגה אישורים ומסמכים רלוונטיים על פי חוק ובתנאי שלא עומדים חשדות על הפרות של התקנון או חוק על ידי העמותה.
אישור מנהל תקין נדרש על פי רוב על ידי רשויות ציבוריות, משרדי ממשלה או גופים ממלכתיים, לצורך קבלת תמיכה כספית. האישור ניתן לאחר כשנתיים מהקמת העמותה.

להצטרפות למערכת OfficeGuy, המאפשרת ניהול הכנסות והוצאות לעמותות, לחצו כאן
פוסטים לפי תגיות: מדריכים לפתיחת עסק

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.