OFFICEGUY

לעשות את הצעד הבא - מעבר מעוסק פטור למורשה

לעשות את הצעד הבא - מעבר מעוסק פטור למורשה
התחלתם את העסק שלכם בקטן ולאט לאט החלטתם לגדול. בדרך אתם בוודאי חושבים על לבצע מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה. המעבר מעוסק פטור למורשה איננו רק עניין טכני, אלא תהליך בעל משמעויות שונות וחשובות. כדאי להבין מה ההבדלים בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור - ולהיפך. הנה הסבר פשוט על התהליך אותו תידרשו לעבור.

ההבדלים בין עוסק פטור למורשה

זה לא רק עניין של סמנטיקה. קיימים מספר הבדלים בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה. ההגדרה חשובה בהתייחסות לנושא המע"מ. עוסק פטור משמעותו פטור מגביית מס ערך מוסף על המוצרים או על השירותים אשר אותם הוא מספק. כמו כן, עוסק פטור אינו יכול להזדכות על מע"מ ששילם לבעלי עסקים אחרים.
על פי החוק, כדי להירשם בתור עוסק מורשה, על מחזור העסקאות השנתי של העסק להיות גבוה מ-98,707 ש"ח (נכון לשנת 2018, וסכום זה מתעדכן מדי שנה).
העוסק המורשה יכול להוסיף מע"מ אל הסכומים שהוא גובה, והוא גם רשאי להתקזז על המע"מ אותו שילם כנגד הצגת חשבונית מס.
העוסק הפטור יידרש להציג לרשויות המס סיכום שנתי פעם בשנה, והעוסק המורשה יידרש לדווח אחת לחודש או אחת לחודשיים על הכנסותיו ועל ההוצאות לביטוח הלאומי ולמס הכנסה.
כדאי לדעת שלא כל עוסק מורשה יכול להתחיל מלהיות עוסק פטור. קיימים סוגים שונים של מקצועות (כדוגמת אדריכלים, רופאים, פסיכולוגים ועוד) אשר מחויבים להירשם מראש בתור עוסק מורשה.

איך לעשות את המעבר מעוסק פטור למורשה?

המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה היא נפוצה ומשמעותית. בעלי עסקים רבים משנים את ההגדרה לאחר תקופה בה העסק פעיל וההכנסות גדלות בהתאם. בשלב זה הם מבינים כי לאור הגדלת ההכנסות לא תהייה להם האפשרות להישאר בהגדרה של עוסק פטור ועליהם לבצע את השינוי.
כדי לבצע את מעבר מעוסק פטור למורשה, תידרשו לפנות למשרדי מס ערך מוסף ולמלא טופס 821. טופס זה מאפשר את הרישום לצרכי המע"מ, ובו תידרשו לפרט את סוג היישות העסקית הרלוונטית (יחיד, שותפות וכו'). בנוסף יש לציין את שמו של העסק, כתובתו ומספר הטלפון, תחומי העיסוק של העסק וכמובן המחזור השנתי של העסקאות.
בפנייתכם למס ערך מוסף, תידרשו להציג אסמכתאות שונות כדוגמת פירוט ההכנסות, דו"ח רווח והפסד וכן הלאה, זאת כדי לאפשר את המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה.
לאחר שביצעתם את המעבר במשרדי מע"מ, יוגדר העוסק כעוסק מורשה.

רגע, אפשר גם ללכת הפוך?

התשובה הקצרה היא - כן. במידה ואתם מוגדרים כעוסק מורשה, אך בשל קיטון בהכנסות אין לכם יותר צורך ברישום בתור עוסק מורשה ניתן בהחלט לעשות את הצעד ההפוך ולהפוך להיות עוסק פטור.
מעבר מעוסק מורשה לפטור הוא אפשרי בהחלט- אבל, לא כל כך מהר. תוכלו לעשות זאת רק במצב בו יש צמצום בהיקפה של הפעילות העסקית לאורך תקופה של שנתיים לפחות. תידרשו להציג מסמכים אשר מוכיחים זאת בבואכם לשנות את הסטטוס במשרדי מע"מ.

לחצו כאן להצטרפות למערכת OfficeGuy, המאפשרת הפקת 10 קבלות (לעוסקים פטורים), או 10 חשבוניות (לעוסקים מורשים) בחינם לגמרי בכל חודש.
פוסטים לפי תגיות: מדריכים לפתיחת עסק

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
גאולה
נכתב ב-29/04/2020 בשעה 21:31
במידה וההכנסות כעוסק פטור עברו ב 50% את המותר בחוק לפני תום שנת המס 2019?
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.