OFFICEGUY

ההבדל בין עוסק פטור למורשה

ההבדל בין עוסק פטור למורשה
ההחלטה על פתיחת עסק חדש מכילה גם את האפשרויות להגדרה של העסק. האם אנחנו מעוניינים לפתוח עוסק פטור? או דווקא עוסק מורשה? ואולי בכלל המחוקק החליט עבורנו, ואנו מחויבים לפתוח עוסק מסוים לפי התחום בו אנו עוסקים? קיראו כאן על המחויבויות של כל סוג של עוסק, ותוכלו גם אתם לקבל החלטה איזה סוג עוסק לפתוח.

עוסק פטור או עוסק מורשה – מה החוק קובע?

ההגדרה של עוסק פטור או עוסק מורשה רלוונטית לנושא המע"מ (מס ערך מוסף). ניתן להקים עסק ולהגדיר אותו בתור עוסק פטור. ההגדרה אומרת שהעסק פטור מגבייה של מס ערך מוסף על המוצרים או השירותים אותם הוא מספק ללקוחות שלו. במקביל, הוא אינו יכול להזדכות על מס ערך מוסף ששילם לבעלי עסקים אחרים. החוק קובע כי מחזור העסקאות השנתי הכולל צריך לעמוד על סכום של עד 98,707 ש"ח (נכון לשנת 2018 - הנתון משתנה מדי שנה) כדי שהעסק יוגדר כעוסק פטור ממס ערך מוסף.
עוסק מורשה יוגדר כעסק אשר מחזור העסקאות השנתי עולה על סכום של 98,707 ש"ח. עוסק מורשה רשאי להוסיף מע"מ לסכומים אותם הוא גובה עבור השירותים או המוצרים שלו, ובאפשרותו להתקזז על המע"מ אשר שילם כנגד הצגה של חשבונית מס. עוסק פטור נדרש להציג לרשויות המס אחת לשנה סיכום שנתי, ואילו עוסק מורשה נדרש לדווח מדי חודש או חודשיים על ההכנסות וההוצאות לביטוח לאומי ולמס הכנסה.

ההחלטה על פתיחת עוסק פטור או מורשה

מעבר לאמור בחוק, קיימים שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון כאשר מתכננים לפתוח עוסק מורשה או עוסק פטור. ראשית, גם אם עוסק המוגדר כעוסק פטור אינו מחויב בתשלום למע"מ, הרי שמבחינה תדמיתית הדבר עלול להיתפס כשלילי וכעסק עם מחזור עסקאות נמוך. כמו כן, קיימים סוגים מסוימים של מקצועות אשר חייבים להיפתח בתור עוסק מורשה, ללא קשר להיקף מחזור העסקאות שלהם. בין המקצועות האלה נמצאים פסיכולוגים, אדריכלים, רופאים ובעלי מקצועות חופשיים נוספים.
שיקול נוסף בהחלטה האם לפתוח עוסק פטור או עוסק מורשה הוא כאמור המחזור השנתי הצפוי. במידה ואתם צופים כי ההכנסות השנתיות יעמדו על יותר מהמקסימום המוגדר כסכום הכנסות לעוסק פטור, תידרשו להקים את העסק ולרשום אותו כעוסק מורשה.

משמעות בהתנהלות העסקית השוטפת

לפתיחה של עוסק פטור בהשוואה לפתיחת עוסק מורשה יש יתרונות מסוימים כמו תדירות הדיווח הנמוכה, חיסכון במס ועוד. מנגד, עוסק מורשה יכול לקזז מע"מ, עסקים רבים מעדיפים לעבוד מולו ולא מול מי שמוגדר כעוסק פטור ואף מבחינה אישית ועסקית מרגיש שהעסק מסוגל לצמוח ולהניב הכנסות רבות (בהשוואה לעוסק הפטור שמחזור עסקאותיו מוגבל לסכום מסוים). אז איך מחליטים? ראשית בהתאם לסוג העיסוק של העסק המסוים, והצפי להכנסות. בנוסף, ניתן תמיד לפנות לייעוץ מקצועי שיסייע לכם לקבל החלטה בהתאם לעסק הספציפי שלכם. 

לחצו כאן להסבר על פתיחת תיק עוסק פטור, או להסבר על פתיחת תיק עוסק מורשה.

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.