OFFICEGUY

ההבדל בין עוסק מורשה לחברה – היתרונות והחסרונות

ההבדל בין עוסק מורשה לחברה – היתרונות והחסרונות
הגדרות הן דבר חשוב כמעט בכל תחום ובעולם העסקים, ההגדרות הן דבר משמעותי - כמו למשל הגדרת סוגי העוסקים השונים. נסביר כאן בצורה פשוטה וברורה מה ההבדלים בין חברה בע"מ או עוסק מורשה ומה היתרונות כמו גם החסרונות של הימצאות בכל אחד מהסטטוסים האלו.

עוסק מורשה או חברה? קודם נכיר

עוסק מורשה יכול להימצא בשלב של ניהול העסק בו הוא צריך לקבל החלטה: האם להישאר בתור עוסק מורשה או להפוך לחברה בע"מ. לכל אחד מסוגי העוסקים יש משמעות ועל כן צריך להשקיע במהלך מחשבה, מתוך הבנה שהדבר משפיע על אופי ההתנהלות העסקית.
כל מי שמעוניין לעסוק במסגרת עסקית באופן עצמאי יכול לפתוח עוסק מורשה. כדי לעשות זאת יש להירשם במשרדי מע"מ, להקפיד על הוצאת חשבוניות על פי חוק ולצרף את תוספת המע"מ הקבועה בחוק. מדי חודש או חודשיים נדרש העוסק המורשה להגיש דיווח על הכנסות לרשויות המס השונות.
חברה תוגדר באופן שונה. הקמתה של החברה תתבצע לאחר שקיבלה אישור על כך מרשם החברות. המשמעות של צירוף המילים חברה בע"מ (בעירבון מוגבל) היא הגדרה של גובה האחריות של בעלי המניות לכיסוי חובות החברה במידה והחברה נקלעת לקשיים כלכליים. לכל אדם יש את הזכות להקים חברה, ועל החברה להציג תקנון ובו יפורטו אופן ניהולה של החברה, בעלי התפקידים וכן הלאה.

ההבדלים בין חברה לעוסק מורשה

  • מי אחראי? אחד ההבדלים המהותיים בין עוסק מורשה לחברה הוא באחריות של בעל העסק. העוסק המורשה הוא בעל העסק, ועל כן אחראי על הפעילות העסקית כולה ולמצב הפיננסי של העסק. בחברה יש הפרדה מוחלטת בין החברה עצמה לבין בעלי המניות. המשמעות היא שכאשר החברה מצויה בהפסדים או בקשיים כלכליים הנתבעת תהייה החברה ולא בעלי המניות שלה.
  • תשלום מס: בהתלבטות האם לפתוח עוסק מורשה או חברה צריך גם לתת את הדעת על נושא המיסוי. עוסק מורשה מחויב בתשלום מס בהתאם למדרגות שונות המוגדרות על ידי רשות המסים, בעוד שחברה משלמת מס של כ-26%, המשולם על ידי בעלי המניות בהתאם לגובה משכורתם.  
  • איך נסגר? תהליך סגירת חברה שונה מתהליך הסגירה של עוסק מורשה. על מנת לסגור את העסק, על העוסק המורשה לגשת אל משרדי הביטוח הלאומי, מע"מ ומס הכנסה ולבצע תהליך של סגירה. כדי שחברה תיסגר, עליה לעבור תהליך פירוק עד שרשם החברות יגדיר שהיא בסטטוס "מחוסלת". תהליך סגירת חברה נחשב ליותר מורכב.  

יתרונות וחסרונות נוספים

לצד ההיבטים המשמעותיים האלה, קיימים עוד מספר הבדלים הנגזרים מהגדרה של העסק כחברה או כעוסק מורשה. ניהול החשבונות השוטף של עוסק מורשה מבוצע באופן חד צידי ואילו בחברה מדובר על הנהלת חשבונות כפולה, אשר מייקרת את העלויות, שבחברה בע"מ הן יקרות יותר מניהול עוסק מורשה. כמו כן, מבחינה תדמיתית ישנן השלכות הנובעות מפתיחת חברה או עוסק מורשה. חברה בע"מ נתפסת בדרך כלל כגוף יציב ורציני בהשוואה לעסק עצמאי של עוסק מורשה, וגם את זה כדאי לקחת בחשבון.

להצטרפות חינם למערכת OfficeGuy, המאפשרת הפקת 10 חשבוניות וקבלות לעוסקים ולחברות בחינם כל חודש, לחצו כאן.
פוסטים לפי תגיות: מדריכים לפתיחת עסק

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.