OFFICEGUY

עניין סגור: סגירת תיק מע"מ

עניין סגור: סגירת תיק מע"מ
סגירה של עסק איננה דבר משמח בדרך כלל, ותהא הסיבה אשר תהא שבגינה החלטתם לסגור את העסק ולהמשיך הלאה - צריך לעשות את זה בצורה נכונה. פעילות נכונה בעת סגירת העסק עשויה לחסוך לכם התעסקויות מיותרות בהמשך ולאפשר לרשויות המס השונות לקבוע את הסטטוס החדש שלכם עבורן.
חלק בלתי נפרד מתהליך של סגירת עסק הוא סגירת תיק במע"מ. חשוב לעשות זאת לצד סגירת התיק ברשויות האחרות: ביטוח לאומי ומס הכנסה. כדי לעשות זאת נכון ובקלות, הנה מדריך קצר לכל מה שצריך לדעת על בקשה לסגירת תיק במע"מ.

מתי נפנה למע"מ לסגירת תיק?

את הבקשה לסגירת תיק במע"מ יש לעשות בתוך 15 ימים מהמועד בו הופסקה פעילותו של העסק. חשוב לעשות זאת במועד על מנת שבמע"מ ניתן יהיה לעדכן בסטטוס החדש שלכם ולהימנע מאי הבנות. כאשר פונים לקבלת אישור סגירת תיק במע"מ יש לעשות זאת בצירוף טופס אשר מודיע על סגירת העסק, ונקרא טופס 18.
סגירת תיק במע"מ היא פעולה שכל עסק נדרש לעשות במידה והחליט על סיום פעילותו. גם אם העסק שלכם מוגדר בתור עוסק פטור אינכם פטורים מהחובה לדווח על סגירת העסק. המשמעויות הנלוות לסגירת עסק המוגדר כעוסק פטור הן שונות מעסק המוגדר בתור עוסק מורשה, וכך גם הפעולות הנדרשות להתבצע במקביל להגשת טופס סגירת תיק מע"מ.

המסמכים הנלווים לטופס סגירת תיק במע"מ

לצד הטופס ההצהרה על סגירתו של העסק (אותו ניתן להוריד מאתר מס ערך מוסף) יש לצרף מסמכים שונים בהתאם לסוג העוסק. עוסק מורשה ידרש לדווח למע"מ על חשבוניות מס ריקות אשר נשארו ברשותו (במידה ויש כאלו). במקרים בהם יש מלאי או שהעסק מחזיק ציוד מכל סוג, יש צורך לפרט מה הערך הכספי של כל פריט וכמו כן לשלם את כל החובות שנותרו לבית העסק, במידה ויש חובות. עסקים מורשים אשר נדרשים למכור את הנכסים השונים של העסק כמו מבנים, רכבים וכן הלאה, צריכים גם לשלם מע"מ עבור המכירה שלהם. לאחר שביצעתם את סגירת התיק במע"מ יחד עם סגירת התיק ברשויות השונות, חשוב לשמור גם את פנקסי החשבונות של העסק לתקופה של שבע שנים לאחר הסגירה שלו.

אם כך, בקצרה, אלה השלבים שיש לבצע והמסמכים שנדרשים להציג בדרך לסגירת התיק:
  • פניה אל משרדי המע"מ בתוך 15 ימים מהיום בו הופסקה הפעילות העסקית, ומילוי טופס 18 (הודעה על סגירת עסק).
  • אם מדובר בעסק המוגדר כשותפות, על כל אחד מהשותפים למלא את הטופס בנפרד.
  • יש להגיע למשרדי מע"מ גם עם פנקסי החשבוניות האחרונים, שבהם יש גם חשבוניות מס ריקות ולדווח עליהן.
  • כמו כן יש להביא צילום של הדו"ח התקופתי האחרון למע"מ.
  • במידה וקיים ציוד, נכסים או מלאי של העסק שטרם נמכר, יש להציג פירוט שלהם.

לא רק במע"מ

כאמור, במידה והחלטתם על סגירה של העסק, יש לעשות זאת בצורה מסודרת. חשוב לדאוג לטיפול בסגירת העסק גם מול הרשויות השונות: משרדי הביטוח הלאומי ומס הכנסה. לא מדובר רק בצעד טכני או פורמלי מצד בעלי העסק, אלא בהודעה אשר מאפשרת לרשויות השונות לקבוע את מעמדכם החדש לאחר סגירת העסק. הסטטוס החדש שלכם ברשויות המס השונות יקבע את אופי והיקף התשלומים שלכם אליהן ואת הזכויות המגיעות לכם בהתאם. מסיבה זו, סגירה של עסק אינה שלמה אם לא ביצעתם מעבר לסגירת תיק במע"מ גם סגירת תיקים במשרדי מס ההכנה והביטוח הלאומי.
פוסטים לפי תגיות: מדריכים לסגירת עסק

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
אליס ביטון
נכתב ב-21/04/2020 בשעה 08:45
סגירת תיק במעימ
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.