OFFICEGUY

בלי שזה יהיה "תיק": איך פותחים עוסק פטור?

בלי שזה יהיה "תיק": איך פותחים עוסק פטור?
עסק חדש, התחלה חדשה והרבה "תיקים" שלא הכרנו. ההחלטה לפתוח עסק מלווה בין היתר בתהליך טכני מול הרשויות, שמטרתו להסדיר את פעולת העסק, לקבל הטבות שונות במידת הצורך וגם לשלם מסים כחוק.
פתיחת תיק לעוסק פטור יכול להיות דבר מאוד פשוט, אם רק תקפידו על תהליך מסודר ועל הכללים שלאחר מכן.

מתי יש צורך בפתיחת עוסק פטור?

פתיחת תיק עוסק פטור מתבצעת כאשר מדובר בעסק שמחזור העסקאות השנתי בו אינו עולה על הסכום הקבוע בחוק. סכום זה משתנה משנה לשנה, ונכון לשנת 2017 הסכום המירבי היה 98,707 ש"ח. כל בעל עסק או משלח יד, וגם עוסק פטור, חייב לנהל פנקסי חשבונות לפי פקודת מס הכנסה וחוק המע"מ. פתיחת עוסק פטור לא רלוונטית עבור מקצועות מסוימים (הקבועים בחוק), והם מסווגים מיד כעוסק מורשה. על מקצועות אלה נמנים רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, אגרונום, אדריכל, יועץ, שמאי ועוד, וזאת בלי קשר למחזור העסקאות השנתי שלהם.

איך פותחים תיק עוסק פטור?

פתיחת עוסק זעיר צריכה להיעשות בשלושה גופים: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
על אף שעוסק פטור אינו משלם מע"מ, יש לפנות למשרדי מע"מ יחד עם צילום תעודת זהות וכל תעודה מקצועית רלוונטית (אם יש) ולמלא טופס של פתיחת תיק לעוסק פטור.
לאחר מילוי טופס זה במע"מ יש לפנות למס הכנסה ולפתוח שם גם תיק. רבים טועים לחשוב שעוסק פטור מקבל גם פטור מתשלום מס הכנסה, אך למעשה אין הדבר כך ועסק זעיר חייב בתשלום מס הכנסה כחוק, אלא אם קיבל פטור מיוחד מטעם מס הכנסה.
פתיחת תיק לעוסק פטור אינה נגמרת בביקור במס הכנסה ובמע"מ, וחשוב לפתוח תיק עוסק פטור גם בביטוח לאומי. הסיבה לכך היא שגם בעל עסק הנחשב עוסק פטור חייב בתשלומים לביטוח לאומי. התשלומים הדרושים ייקבעו בהתאם לגובה ההכנסות ולהיקף שעות העבודה. עוסק פטור שאינו עומד בקריטריונים לתשלום שנקבעו על ידי ביטוח לאומי, לא יהיה חייב בתשלום.
להסבר מלא על פתיחת תיקים בכל אחת מהרשויות, לחצו כאן.

ומה עכשיו? כללים חכמים להמשך ניהול העוסק הפטור

פתיחת תיק לעוסק פטור הוא תהליך חד פעמי שאותו יש לבצע במוסדות השונים. יחד עם זאת, כדאי להקפיד גם על סדר בעבודה השוטפת מול הרשויות לאורך פעילות העסק. הנה כמה הרגלים חשובים שכל בעל עסק פטור צריך לאמץ:
  • שימרו על קבלות – הקפידו לעבוד עם פנקס קבלות מסודר (אין חובה להדפיס את הלוגו שלכם על הקבלות, אך חשוב למספר אותן). הוצאת קבלות לאחר קבלת התשלום היא חובה, ויש לשמור על ההעתקים שלהן לפרק זמן של שבע שנים. תוכלו גם לעשות שימוש במערכות דיגיטליות שונות המאפשרות הפקת קבלות חינם.  
  • מעקב אחר הכנסות – אמנם פעמים רבות היקפי ההכנסות של עסק פטור נמוכות יחסית (בהשוואה לעוסק מורשה), אך מומלץ לעקוב בצורה מסודרת אחריהן. הקפידו לערוך רישום בכל דרך שנוחה לכם וכך תהיו עם אצבע על הדופק ותדעו כמה העסק מכניס.  
  • היעזרו בטכנולוגיה – קיימות כיום מגוון של תוכנות חכמות ל"ניהול ספרים" המאפשרות להוציא קבלות, לערוך מעקב על ההכנסות מהעסק ולמעשה לנהל את העסק בהיבט הפיננסי שלו. שימו לב - אין חשבונית לעוסק פטור, יש רק קבלה.
  • הגישו בזמן – עוסק פטור נדרש כאמור להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה. הקפידו להיערך מראש להגשת הדו"ח ולהגישו בזמן. היעזרו בשירותי רואה חשבון במידה ואתם זקוקים לכך במילוי הדו"ח. 
פוסטים לפי תגיות: מדריכים לפתיחת עסק

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.