OFFICEGUY

גם זה עסק: פתיחת תיק עוסק מורשה

גם זה עסק: פתיחת תיק עוסק מורשה
הייתם עוסק פטור (זעיר) וקפצתם מדרגה בעסק, או שיצאתם לעצמאות לאחר שנים רבות כשכירים? לא משנה מה הסיבה – אתם נדרשים כעת לפתוח עוסק מורשה. 
על חשבוניות, מקדמות ודיווחים – איך פותחים עוסק מורשה במספר צעדים פשוטים.

איך מוגדר עוסק מורשה?

לפני פתיחת תיק עוסק מורשה, חשוב להבין מה ההגדרה של סוג עסק כזה מבחינת רשויות המס. עסק מורשה מוגדר כעסק עצמאי שחייב בתשלום מע"מ (מס ערך מוסף). כמו כן, עוסק מורשה (בשונה מעוסק פטור) זכאי לקבל החזרי מע"מ בהתאם לצורך העסקי, עבור מוצרים ושירותים שונים.
פתיחת עוסק מורשה דרושה גם במצב בו מחזור העסקאות השנתי עומד על למעלה מ-98,707 ש"ח (נכון לשנת 2017). כמו כן, החוק מגדיר מקצועות מסוימים המסווגים באופן אוטומטי כעוסק מורשה (למשל פסיכולוגים, רופאים, שמאים ועוד), ללא קשר למחזור העסקאות השנתי של אותו עסק.
בעוד שישנם עסקים שיעדיפו מלכתחילה להיות רשומים ומוגדרים כעוסק מורשה, עסקים שונים מתחילים את דרכם כעוסק פטור ובהמשך, עם צמיחת העסק ועליה בהיקף העסקאות, הם נדרשים לפתוח תיק עוסק מורשה.
 

כיצד מתבצעת פתיחת עוסק מורשה? (או: מקומות שכדאי לבקר בהם)

פתיחת תיק עוסק מורשה, מצריכה פתיחת תיקים במס הכנסה ובביטוח לאומי, זאת כמובן מלבד פתיחת התיק במע"מ. איך פותחים עוסק מורשה בכל אחד מהמוסדות האלו ומה המסמכים שיש להצטייד בהם? הנה הסבר קצר:
בשלב ראשון, יש לגשת למע"מ ולפתוח תיק עוסק מורשה. תידרשו להגיע עם תעודת זהות, חוזה שכירות של העסק או של הדירה (במידה והעסק מתנהל מהבית). אם יש נדרשת הסמכה כלשהי לתחום בו אתם פותחים את העסק, יש להגיע עם תעודת הסמכה רלוונטית.
פתיחת תיק תתבצע לאחר מכן במס הכנסה. גם כאן תידרשו להגיע עם תעודת הזהות, למלא טופס ייעודי ולהצטייד גם בחוזה שכירות. פתיחת עוסק מורשה במס הכנסה מתבצעת עם פתיחת העסק ולא ניתן להתחיל ולנהל את העסק מבלי שעשיתם זאת.
פתיחת עוסק מורשה בביטוח לאומי היא השלב האחרון בתהליך הרישום. גם כאן תידרשו למלא טופס לשם פתיחת התיק.
לאחר שביקרתם בשלושת המוסדות האלו ומילאתם את הטפסים הדרושים – העסק שלכם רשום כחוק.
להסבר מפורט יותר על פתיחת התיקים ברשויות השונות ניתן להיכנס לדף הבא.

איך מתבצעת ההתנהלות השוטפת של עוסק מורשה? 

  • תדירות הדיווח: על פי הנתונים השונים של כל עסק, ואופיו של העסק, תיקבע תדירות הדיווח של העסק למע"מ. ישנם עסקים הנדרשים לתשלום מע"מ פעם בחודש, ועסקים אחרים שאף הם נחשבים עוסק מורשה, נדרשים לתשלום מע"מ אחת לחודשיים. הדיווח למע"מ צריך להתבצע עד ה-15 בכל חודש (או אחת לחודשיים). 
  • מקדמות: עוסק מורשה נדרש לשלם מקדמות למס הכנסה. פקיד המס יקבע האם גם כאן תידרשו לשלם מקדמות אחת לחודש או אחת לחודשיים. המקדמות מחושבות לפי אחוז קבוע ממחזור העסקאות (החודשי או הדו חודשי). 
  • גם בביטוח לאומי: עוסק מורשה נדרש לתשלום מקדמות גם לביטוח לאומי. הסכום הוא סכום קבוע שנקבע לפי ההצהרה של בעל העסק עם פתיחת התיק בביטוח לאומי, על ההכנסות הצפויות. 
  • חשבונית מס: זו למעשה דרישת תשלום, אותה עוסק מורשה נדרש להוציא עבור כל עסקה שנעשתה. בהתאם לכך, מחויב בעל העסק לשלם את המע"מ שגבה מאותו לקוח לרשויות המס. כדי לעקוב ביעילות אחר הנפקת חשבוניות, בעלי עסקים רבים בוחרים במערכות דיגיטליות להוצאת חשבוניות ולמעקב אחריהן. הדבר יכול לחסוך זמן יקר וטעויות שעלולות לקרות ברישום ידני. 
  • קיזוזים: עוסק מורשה יכול לקזז את המע"מ ששילם עבור רכישה של מוצרים שונים או שירותים עבור העסק. מס זה נקרא "מס תשומות". 
פוסטים לפי תגיות: מדריכים לפתיחת עסק

תגובות הגולשים

אני מאשר/ת את פרסום התגובה שלי בדף זה.
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או חשבונאי. יש להעזר באנשי מקצוע על מנת לקבל חוות דעת רשמית.